Vingpaddeln

En väldesignad paddel av bra kvalité är din bästa vän i många år. Paddlar kan se förvillande lika ut, men det är svårt att se alla de små vinklar och ytor som skiljer paddlar åt. Var rädd om den, skölj av din dyrgrip med färskvatten och efter att den torkat förvaras den bäst i ett skyddande fodral. Fråga gärna de återförsäljare som säljer paddlar så får du professionell hjälp om modeller och storlekar. Man kan vänja sig vid det mesta även om det känns ovant precis i början, ge det därför lite tid och välj en modell som passar det du skall använda den till.

PADDELLÄNGD
Denna beror på din längd, sitthöjd över vattenytan, din teknik och vilken båttyp du sitter i. Det finns en formel för Surfskipaddling som ger en fingervisning

240 + kroppslängd i cm / 2 = paddellängd i cm, t.ex  240 + 180 / 2 = ca 210 cm


BLADSTORLEK
Du skall kunna bibehålla den paddelfrekvens, denna benämns också kadens, över distanser du tränar eller tävlar. För stora blad medför vid intervallträning att pulsen inte är tillräckligt hög samtidigt som du får för mycket mjölksyra. I distansfart bör paddeltag/min vara ca 74-80 (dam) och 76-82 (Herr).


PADDELVINKEL
När du lyfter paddeln på den sida där du håller fast (högersida för högervriden paddel som de flesta i Sverige använder) ska du kunna sätta i paddeln på andra sidan utan att behöva vrida högra handleden. Vrider du upp handleden något är det inte så farligt, men vrider du handleden nedåt för att sätta i paddeln i rätt vinkel, bör du öka paddelvinkeln. Desto brantare din paddelföring är ju mer paddelvinkel behövs. För surfski brukar vinkeln generellt ligga mellan 30-70°, men det finns även de som hävdar att mindre är 30° fungerar bra med viss tillvänjning.


SKAFTSTYVHET
För surfski rekommenderas generellt ett mjukare skaft med mer flex, i de olika vågor och vågsystem där vi paddlar är detta mer skonsamt mot kroppen. Om man däremot skall paddla mest plattvatten kan man välja ett styvare skaft eftersom mindre energi då går förlorat.

BLADFORM Bladformen för en surfskipaddel är enklare att välja än för ren plattvattenspaddling eftersom vi i vågorna eftersträvar ett balanserat aningen vridet/tvistat blad som släpper ut vattenströmmen i en jämn och bestämd riktning. Här följer några parametrar som påverkar det hela.

FUNKTION
När vingpaddeln dras genom vattnet så fångas vattnet på insidan av bladet, den skålade sidan som är riktad bakåt. Vattnet stoppas av läppen vid ovankanten av bladet och tvingas istället, lite beroende på design, under kontrollerade former strömma ur paddeln i nederdelen av bladet. Detta medför tack vare paddlarens rörelsemönster att paddelbladet strävar utåt och det hela kan liknas vid den vingeffekt som en flygplansvinge genom laminär luft har, med högre tryck och kortare väg på undersidan och lägre tryck och längre väg på vingens översida.

Det lyft som erhålls både i luft och vatten av vingeffekten medför att paddeln egentligen inte dras bakåt genom vattnet utan får lyft och stöd i vattnet, och i stort sett rör sig vinkelrätt ut från kajaken. Försök inte styra detta utan låt paddelbladet göra det det är konstruerat för.

 *Läppens längd: Ju högre och längre läppen på utsidan bladet är i förhållande till bladets storlek, desto större är den totala vingeffekten. En hög läpp finns framförallt i långsmala blad. I mer droppformade blad kompenseras den kompaktare bladlängden genom att läppen inte är lika hög men något längre och mer utsvängd.

*Bladets längd: Ett kortare bredare blad sätts i snabbare och medför att kraften utvecklas snabbare samt att du har bättre kontroll i vågor där du behöver reagera och parera snabbare. Ett längre smalare paddelblad gör däremot att paddeln går stabilare i vattnet.

*Bladets vinkel: Det är vinkeln mellan skaft och blad. Skillnaden mellan olika paddlar är inte stor och de flesta paddelblad är något framåtvinklade, vilket medför att de går stabilare i vattnet. Med mindre vinkel är kraften riktad bättre vid själva isättet, men det medför också sämre kontroll över bladets längdled.

*Bladets vridning/tvist: Vridna eller tvistade blad har en mer jämn fördelning av vingeffekten över hela paddeltaget. Vid isättet är bara en del av bladet (den övre) i optimal vinkel för att kunna utveckla maximal vingeffekt. Medan du drar roterar bladet något runt sin egen axel och den yta av bladet som fungerar optimalt förflyttas nedöver bladet. Detta passar dig som föredrar en jämn paddeldynamik. Paddeln blir därför mindre känslig för störande moment som vågor, eftersom kraften fördelas över ett längre moment. En bieffekt är också att paddeln släpper vattnet lättare, du lyfter inte upp lika mycket vatten, det är en viktig energibesparing, men medför också bättre balans. Generellt kan man säga att ju mer paddeln är vriden desto bättre passar den för längre distanser och paddling med många störande moment som t ex. havspaddling, surfskipaddling och multisport.
De flesta Parallell-bladiga paddlar ligger någonstans mellan rak och vriden bladform.

*Raka blad (utan vridning/tvist i bladet) utvecklar mest effekt i början av paddeltaget. Hela bladet står direkt efter isättet optimalt för att utveckla maximal vingeffekt. Under paddeltaget roterar paddeln något runt sin egen axel vilket medför att bladställningen ändras och vingeffekten avtar. För att använda denna typ av paddel optimalt ska alltså den största delen av kraften läggas på bladet direkt efter isättet. Dessa paddlar passar därför bäst om du generellt gillar en mer explosiv paddelstil eller för korta sprintdistanser där den typen av paddlingsdynamik är mest effektiv.

1 Comment

  1. […] Varje märke har ett antal olika modeller som passar för olika grenar och stilar. Några av de viktigaste parametrarna är bladform, bladstorlek, tvist, paddellängd och skaftstyvhet. Stora blad är för 200 m Sprint, mindre blad är bra för långfärdspaddling. Generellt sett används små blad vid surfskipaddling, 680-750 cm2 beroende på vem man är. Annat att fundera över är paddelns vikt och balans, det är dyrt att tillverka paddlar av exotiska material, en bra lätt paddel väger inte mer än 600-700 g. Det är det viktigaste redskapet du har och den kommer att användas under ett antal år, så snåla inte på paddeln, den är faktiskt viktigare än båten. Det är med paddeln man balanserar och räddar situationer i ranka båtar, det gäller att vänja sig vid detta, att alltid ha ett blad i vattnet, vilket hjälper till med balansen. En paddel som går att dela i två delar är att föredra, dels för att den är lättare att transportera, men också för att du kan justera längd men också den bladvinkel man vill paddla med. Främst är detta för att minska vindfånget på det paddelblad som går framåt och överst genom luften, men lika viktigt är att du slipper böja på handleder med 30-70*, lite beroende på ens rörelsemönster och hur hög paddelföring man har. För kortare personer brukar en paddel som är justerbar mellan 195-205 eller 200-210 cm fungera bra, och för längre fungerar 205-215 eller 210-220 cm bättre. Läs mer om vingpaddeln här […]

Comments are closed.