Att börja paddla surfski – utrustning

Basutrustning:

  • Surfski
  • Paddel
  • Leg leash
  • Flytväst

Att gå i surfskiskola är ett bra sätt att prova innan du skaffar egen båt och utrustning. Det enda du behöver är träningskläder som tål vatten, resten får du låna på kursen. Du kommer där att träffa motiverade instruktörer samt andra aspiranter som vill lära sig paddla surfski.
Att bli en duktig rutinerad paddlare sker inte över en natt och det är bra att ha kamrater att dela upplevelserna med. Men oavsett om du nu går en kurs eller två, eller ingen alls, så kommer du snart börja fundera på om du skall investera i egen båt och utrustning.

Surfskin
Vi rekommenderar att du väljer en stabil surfski. Köp inte en att växa i, köp en du kan paddla i. Nuförtiden finns ett stort urval instegsbåtar jämfört med förr. Det kan dock vara svårt att hitta en begagnad eftersom dessa är så populära. Blocket eller Facebookgruppen ”Surfski Till Salu” är där man hittar båtarna. Hittar ni rätt modell och skicket är ok så är det bara att hugga objektet blixtsnabbt innan någon annan gör det.
Vill man köpa nytt så finns ett förvånansvärt stort antal surfskiåterförsäljare i Sverige. Vi har listat alla surfskiåterförsäljare på västkusten här.

Surfskis i tre olika bredder, insteg, mitt emellan och elit.

Exempel på instegsbåtar

Komposit; Carbonology Cruize eller Boost, Nelo 520, Epic V8, Fenn Blue-Fin, Think Eeze eller Zen, Mazu 55, Nordic Kayaks (NK) Excercise eller Squall …….
Plast; Nelo 510, Epic V5 eller V7, Think Nitro, NK Breeze PE ….

Det man skall tänka på är att båtens volym skall vara anpassad för den som skall paddla båten. Är man allt för lätt eller tung uppför sig ekipaget inte riktigt som tänkt eller önskvärt. Är man väldigt kort och lätt skall man vara extra petig, det finns tyvärr inte så många modeller att välja med det kommer… Att paddla ett hangarfartyg är inte så lätt eftersom båten själv bestämmer sin väg istället för tvärtom. Vind och vågor tar lätt tag i båten och det blir inte så lätt att manövrera.

Försök alltid provpaddla båtmodellen innan du köper den och helst i de förhållanden du ämnar paddla i. En professionell försäljare låter dig inte heller köpa något innan du provpaddlat. Får du rådet att du hellre ska köpa en lite stabilare båt så bör du lita på det.

Påverkar väder, vind och balansproblem din paddling negativt så kan det svårt att utvecklas i den takt du vill. Ett vanligt problem är att man sitter i en för rank ski. Kom ihåg att det inte skiljer många procent i fart mellan en bred och en smal ski men däremot förlorar du lätt 10-100 procent i kraft om du måste balansera för mycket. Det är bättre att istället uppgradera till en rankare ski efterhand.

En bredare surfski ger mer stabilitet men utan att bli tråkig i vågorna. Foto: Kris Levemyr

Sittställning
Du skall sitta rakt upp, inte kröka rygg eller svanka. Det är också viktigt att man får plats i sätet, klämmer det det allra minsta över höfterna är just den sittbrunnen för smal. När man paddlar aktivt så är hela kroppen med i paddelrörelsen. Man skjuter fram höften genom att glida i sätet och sträcker sedan benet och trycker egentligen surfskin framåt med hälen (med det ben som är på samma sida där du drar paddeln). Det är viktigt att rotera ordentligt för att få med alla muskelgrupperna. Detta för att få ett bättre utgångsläge för att sätta ned paddel på motsatt sida, så långt fram man kan. Dragen skall inte vara för långa, utan man strävar att ta upp paddeln vid höften.
När du känner dig redo för att gå in på alla detaljer kring paddelteknik så läs här.

Upprätt sittställning, väst i varselfärger och vattnet på ryggen. Foto: Kris Levemyr

Knäbulb
Moderna surfskis har inte längre så hög knäbulb. Tack vare detta kan man arbeta bättre med benen samtidigt som korta personer också har en chans att nå till pedalstället. Knäbulb är den puckel under knäna som ursprungligen var till för att minimera volymen vatten i sittbrunnen, men numera har bra länsar har löst det problemet.

Läns
Varför det finns en läns? Vi sitter i en surfski med öppen sittbrunn och vi vill självklart ha ut det vatten som samlas i sittbrunnen så snabbt det går, båten blir tung och svårmanövrerad som vattenfylld. Nuförtiden finns mycket effektiva självlänsar, de öppningsbara är effektivast och bromsar också minst eftersom de går att stänga. Det finns också mer traditionella Venturi-länsar som alltid är öppna, det sitter nuförtiden ofta två av dessa i stället för en som det gjorde förr i tiden. De har också en liten kåpa som förbättrar det undertryckssug som uppstår av farten genom vattnet, man måste alltså paddla framåt för att alla länsar skall länsa. Nackdelen med de ständigt öppna länsarna är att det kommer in ganska mycket vatten om man slutar paddla.

Pedaler
Justerbara styrpedaler är idag standard. Flera, helt olika långa paddlare, kan använda båten, det finns några olika lösningar för justeringen av dessa. Några märken kör med kontinuerlig roderlina där man bara skjuter pedalställ o pedaler framåt-bakåt, andra har en justering med insexnyckel för att låsa pedalerna på rodervajern.

Att paddla surfski med plats för två, SS2, är ett bra sätt för nybörjare att lära sig både paddelteknik och teknik i vågor. Foto: Kris Levemyr

Paddel
Du behöver en vingpaddel för att paddla surfski, det är de som liknar en flygplansvinge. Förutom att de ger dig ett effektivare paddeldrag skär de inte ned i vattnet när du surfar eftersom den studsar fint på ytan med sin uppsvängda läpp. Det finns ett antal märken som säljs i Sverige; Bracsa, Jantex, Epic, Gara m fl.

Varje märke har ett antal olika modeller som passar för olika grenar och stilar. Några av de viktigaste parametrarna är bladform, bladstorlek, tvist, paddellängd och skaftstyvhet. Stora blad är för 200 m Sprint, mindre blad är bra för långfärdspaddling. Generellt sett används små blad vid surfskipaddling, 680-750 cm2 beroende på vem man är. Annat att fundera över är paddelns vikt och balans, det är dyrt att tillverka paddlar av exotiska material, en bra lätt paddel väger inte mer än 600-700 g. Det är det viktigaste redskapet du har och den kommer att användas under ett antal år, så snåla inte på paddeln, den är faktiskt viktigare än båten. Det är med paddeln man balanserar och räddar situationer i ranka båtar, det gäller att vänja sig vid detta, att alltid ha ett blad i vattnet, vilket hjälper till med balansen.
En paddel som går att dela i två delar är att föredra, dels för att den är lättare att transportera, men också för att du kan justera längd men också den bladvinkel man vill paddla med. Främst är detta för att minska vindfånget på det paddelblad som går framåt och överst genom luften, men lika viktigt är att du slipper böja på handleder med 30-70*, lite beroende på ens rörelsemönster och hur hög paddelföring man har. För kortare personer brukar en paddel som är justerbar mellan 195-205 eller 200-210 cm fungera bra, och för längre fungerar 205-215 eller 210-220 cm bättre.
Läs mer om vingpaddeln här

Flytväst
En bra surfskiväst med kontrastfärger, neon-orange eller neon-gul, syns bra. Den är också smidig och inte alltför bastant på framsidan, detta underlättar när man skall göra en re-entry som det kallas när man tar sig upp i båten igen efter en vurpa. Det finns flera Hiko, Mocke, Vaikobi.
Västarna har alla en ficka eller två där fram, där man helst inte skall ha skrymmande hårda eller ömtåliga saker, återigen pga. problem med re-entrys. Det finns också en stor ficka på ryggen där du kan ha en vätskeblåsa, vill man ha ned tyngdpunkten lågt så kan man lägga vattenblåsan framför fotstödet och byta till en längre slang.

Leg leash

Exempel på hur en leg leash kan se ut.

 Absolut nödvändigt är en leg leash, en dedikerad säkerhetslina med coil, som sitter fast i båten och med kardborre runt ditt ben under knät. Båtarna är så lätta att om du trillar ur när det blåser hinner den försvinna med vinden om du inte är säkrad i den. Man simmar inte tillräckligt fort, blåser det mycket rullar båtarna på sidan bort över vågorna, så lätta är de.

Du kommer att välta några gånger i början, men det är bara att hoppa upp igen och fortsätta, en surfskipaddlare kan inte bli mer än blöt.

Ju fler gånger du trillar i (frivilligt eller ofrivilligt) och tränar på att ta dig upp igen desto bättre! Foto: Kris Levemyr


Paddel leash
Vissa gillar att säkra sin paddel med en tunn gummicord i båten eller sig själva, så att man kan släppa den om man behöver. Utan paddel är man inte någon bra paddlare, så oavsett vilken metod du väljer, det kan bli lite mycket snoddar att hålla reda på i ett nödläge, så håll i paddeln.

Här finner du mer detaljerad info om de så viktiga leasharna.

Takräcken
När du ska lasta din surfski på ett takräcke är det bra om det är minst 1 meter mellan de två räckena. Desto längre bas du får mellan front- och akter-räcket desto stabilare ligger surfskin på taket. Tyvärr är avståndet oftast kortare på moderna bilar.

Båtarna? Ja, jo, surfskis är båtar de med, man får naturligtvis kalla dem vad man vill, men du kommer snart förstå att eftersom du snabbt hittar surfskikamrater, så fraktar man från tid till annan båtar på varandras bilar. Det är alltså bra om det får plats två men ännu hellre tre på en bil. Det finns olika tillbehör, vaggor, klossar eller olika höglastare, gemensamt är att de sätts runt eller i spår på ovansidan takräcket.

De dyraste är inte med automatik de bästa, allt beror lite på geometri, båtmodell och avstånd mellan takräcken. Man kan också med fördel lasta surfskis uppochned liggande på två bitar billig rör-isolering. Det här med takräcken, olika fästen, hur man bäst lastar o.s.v går att skriva väldigt mycket mer om, vilket vi har gjort i en separat artikel här.

Surfskis uppochner och tre i bredd på biltaket. Foto: Anders Karlsson

Spännremmar
Två bra Spännremmar av god kvalité, och kanske några till i reserv, är bra och håller länge. Undvik spännband med stora tunga klonkiga rostbenägna spännen tack, detta både för att skydda bilen men mest för att inte spänna åt för hårt, det är inte bra för båten och behövs inte heller. Var noga vid lastning så slipper du utsätta andra trafikanter för båtar som lossar under transport.

Annan Utrustning
Man behöver egentligen inte så mycket specialutrustning på sommaren, men visst finns det lite olika tillbehör om man nu absolut tror att man blir en så mycket bättre paddlare av det.

Kepsar, solskärmar, rashguardtröjor, neopren- eller paddelshorts, neoprenskor, paddelfodral, GPS-enheter, pulsband, nödpejlsändare, paddelvax och annat. På vintern är det mer o varmare kläder som gäller, neopren- eller torrdräkter samt bra handskar eller vantar. Prylar finns ju i alla sporter.

Sammanfattning
Det räcker med surfski, paddel, leg leash, flytväst och kanske-kanske bil- och takräcke för att börja.