Att börja paddla surfski – ut på vattnet

På vattnet
Var beredd på att bada en del, det är så det har varit för oss alla, ingen kommer undan.
Det är av förklarliga skäl enklare att börja på grunt vatten eller på plattvatten i en sjö men om man bara väljer en fin dag är det lika bra att börja i havet. Det är där vågorna finns och det är där de flesta av oss vill paddla.

Man kan börja med att sätta sig i båten från ena sidan och lyfta ena benet över den motsatta sittbrunnssidan, då man har ett ben utanför på var sida av båten. Det ser inte speciellt elegant ut, men hjälper till att stabilisera båten så att du kan börja träna på rätt köl. Se rakt fram över nosen på båten och mot vattnet som är framför dig.

Paddeltag
Ta korta paddeltag och lyft paddeln vid höften istället för att dra den för långt bak, korta tag är bra för balansen ute på havet, långa tag gör att man kan fastna med paddeln i vågor, tappa balansen och välta. När du känner att du börjar få kläm på paddeln och paddelrörelserna så kan du lyfta upp fötterna en i taget på fotplattan, då kan du börja styra med fotpedalerna och kan paddla snabbare.

’If in doubt, legs out!’ Använd dig av detta så fort du känner dig rank/osäker i din surfski.


Effektivitet
I en surfski får man minst 1-2 km/h extra fart jämfört med samma nedlagda kraft i en havskajak. Det är ett effektivare lättare skrov, bättre ergonomi samt en effektivare paddel som hjälper till att åstadkomma detta. Om man nu tycker detta är viktigt eller inte är upp till var och en, den verkliga skillnaden är hur man känner att surfskin ligger mer uppe på vattnet, inte nere i vattnet likt en deplacementbåt. Man känner även av små vågor, man sitter luftigt och känner sig fri, båten är lätt, snabb och snabbstyrd.

Paddelteknik
För att ytterligare förbättra paddeltekniken, så koncentrera dig på att sätta i paddeln så långt fram du kan med rak och låst armbåge. Sedan skall vi få med resten av kroppen i paddeltekniken. Hemligheten är att det egentligen inte är armarna som gör jobbet, det är benen, höfterna, bålen och ryggen tillsammans som bidrar till det. För att få till detta, skall du rotera bålen och axelpartiet för att dra paddeln bakåt, medan du sträcker benet och trycker hälen mot fotplattan på samma sida där paddel dras. Du drar alltså inte båten framåt igenom vattnet utan monterar paddeln, kraften går genom arm, axel, bål, höft och så skjuter du egentligen båten framåt genom benet och foten på fotplattan. När paddeln är lyft och du roterat klart kommer du med automatik vara klar för att sätta ned paddeln på andra sidan och där börja nästa paddeltag, allting upprepas. Du kommer att känna att hela kroppen arbetar om du gör allt rätt, det blir nästan som en rytmisk glidande och vridande dans i sätet.

Stötta
Att stötta innebär att du med din paddel trycker mot vattenytan för att undgå att vurpa. Det finns flera sätt att göra detta på, men det viktigaste är att paddeln är din bästa vän för att undvika badande. Släpp aldrig din paddel.

Att kunna stötta är bland det viktigaste för att slippa bada. Foto: Kris Levemyr


Utmaningar
För de flesta handlar surfskipaddling efterhand om vind och vågor, men man kan naturligtvis även paddla på platt vatten. Fördelen är att man var man än paddlar kan ta sig upp i sin båt utan alltför stor dramatik, om man tränat, och sedan kunna fortsätta paddlingen.
Det är fantastiskt att få uppleva en rejäl adrenalinfylld downwind, där dyningar och vågor rullar på, och där vattnet sprutar medan du surfar nedför våg efter våg och försöker hitta en rytm i havets rörelser. Men dit kommer man aldrig om man begränsar sig till fikapaddling på soliga dagar. Man måste steg för steg tänja på gränserna, sakta men säkert och naturligtvis på rätt plast och rätt tidpunkt. För att bli en bättre och mer erfaren paddlare så måste vi paddla där vinden och vågorna finns. Paddla smart, och välj dina strider, kanske ett steg i taget och han en Plan B, och Plan C, men belöningen kommer efterhand i form av att du blir en bättre paddlare och har mer roligt.

 

Re-entry
Det finns några olika sätt att ta sig upp i surfskin. Den vanligaste metoden – ’Damsadelmetoden’, är den vi förespråkar. Det är viktigt är att du tränar och behärskar re-entryn. Det är nyckeln till att kunna paddla avslappnat, ha kul och vara säker på havet.

Träna på re-entry ofta i början av din surfskikarriär. Det gör med fördel när det är varmt i vattnet. Foto: Kris Levemyr

Damsadelmetoden utgår från det enklaste sättet att sätta sig i en surfski vilket är att sätta sig i från sidan. Man sätter sig i sittbrunnen från ståendes med båda fötterna på samma sida om surfskin. När man har satt sig i skin och har greppat sin paddel är det bara att dra upp fötterna en i taget, placera dem på fotplattan och börja paddla. Man kan med fördel börja paddla redan innan man tagit upp fötterna ur vattnet, på så vis blir det lättare att hålla balansen. Skulle det vara något djupare där du står och på botten och håller i din surfski kan du ta ett litet skutt upp, hänga dig på armarna som stödjer mot surfskin och sittbrunnen och slutligen vrida ner rumpan.

Damsadelmetoden: igång från sidan. Foto: Anders Frimodig

Man skall ta för vana att alltid göra rätt och göra likadant eftersom allt då sitter med automatik den dagen man står på en sandstrand med brytande vågor och känner sig liten och nervös.

När man har ramlat ur så hamnar skin snabbt med bredsidan mot vinden. Börja alltid med att befinna dig med vinden och vågorna i ryggen och båten i lä, på så sätt slipper du få den i huvudet. Ibland kan man få lyfta upp båten över huvudet för att hamna på rätt sida. Om leg leashen snor sig runt surfskin så får du helt enkelt snurra tillbaka den för att lösgöra leashen. Det är mycket lättare att ta sig upp i surfskin med vågorna och vinden i ryggen, de hjälper oftast till att trycka dig upp i båten.

För att från flytande läge ta dig upp i din ski gör på följande vis: fatta med en bakre handen både runt paddel och bortre kanten av sittbrunnen, låt paddeln ligga framåt på utsidan kanten. När du kan lägga armbågen i djupaste delen av sitsen så håller du rätt. Med den främre lediga handen fattar du nu runt den närmsta kanten av sittbrunnen, båten kommer nu att luta mot dig och du är beredd att hoppa upp. Ta en rejäl benspark, ungefär som om du ska ta dig upp på en brygga från flytande läge.
Samtidigt så trycker du ifrån med den främre armen, som då fungerar som en hävarm. Häv dig över sittbrunnen så pass långt att magen vilar över öppningen. Sedan kan du vända ner höftpartiet och glida ned i sitsen, fortfarande med båda benen i vattnet på lovartssidan. Skin kommer förmodligen att luta lite i det här läget. Vissa paddlare väljer att i det här läget lägga över inre benet till andra sidan och på så vis få mesta möjliga stabilitet. Du kan redan nu fatta paddeln med båda händerna och börja använda den för att stabilisera ekipaget ytterligare. Normalt sett så driver båten bara sakta med vinden och vågorna under kontrollerade former.

När du är reda att paddla vidare så lyfter du först upp ”lä-benet” och rättar sedan till dig i sitsen, och börjar paddla, lovarts-benet kan tas upp när du vill/känner dig redo.

Se gärna den korta instruktionsfilmen som visar re-entryn.