Säkerhet på downwindturen

För många av oss är grädden på moset med surfski att paddla downwind. Downwind innebär att paddla med vågorna och vindens riktning under en längre sträcka och att ’sticka iväg på en downwind’ innebär oftast att man paddlar från A till B. En downwind kan innebära kortare eller längre sträckor över öppet hav och långt från land. Den här artikeln tar upp några olika parametrar att ta i beaktning när du planerar din downwindtur grundade utifrån de erfarenheter vi har fått.

Kan man ge sig ut själv på en downwindtur?
Det beror såklart på din förmåga, vind, temperatur och sträckning. Ställ dig frågan: Vad händer om jag tappar min surfski och min paddel? Några av oss har alltid med mig knapptelefon och nödsändare, tar dubbla leg leash och alltid paddelleash om det blåser på lite mer, för vem skall fånga skin om den skulle slita sig? Om turen går lite längre från land klär vi oss lite extra. På vintern är det dumt att ge sig ut ensam på en exponerad  downwind i större förhållanden utan då rekommenderar vi istället en tur på någon av fjordarna. Något som är en självklarhet är att paddlaren behärskar re-entryn till 100%. Du skall aldrig behöva behöver fundera på hur du ska göra, det skall sitta i ryggraden. Om du är osäker på din re-entry ska du absolut inte ge dig ut ensam på downwind.

Om man paddlar tillsammans med andra ökar såklart säkerheten då det finns folk runt omkring som kan fånga in en drivande surfski, ringa om något händer osv. Det har till och med hänt att paddlare har bytt ski under downwindtur då någon blivit trött och plötsligt blivit för rank. Något som är viktigt att komma ihåg är dock att hålla ihop, annars blir ju kompisarna en falsk trygghet. Och kanske kompisen/kompisarna inte är så pass duktiga att de kan hämta din ski om du tappar den? Eller ens bogsera dig…? Och har de ens telefon med sig?

För att inte din downwind skall komma att bli likt en tvångströja där du ideligen får vänta in folk och kasta oroliga blickar runt om kring dig och känna att du likt en vallhund vill samla ihop den utspridda gruppen så har vi här ett tips. Dela upp gruppen i par så att varje paddlare endast får en paddelkamrat att se efter. På ett sätt är det bra att dela upp sig i jämna par men det finns andra fördelar med att dela upp sig där mindre erfarna får paddla med mer erfarna.

Är man flera personer som skall paddla är det viktigt att prata ihop sig innan om sträckningen så att alla förstår hur turen skall gå och om man bestämmer någon återsamlingspunkt.

downwind
Ut på dw-tur, aldrig sur!

Hur svag är den svagaste länken?
Det är ju faktiskt den svagaste personen i gruppen/paret som bestämmer möjlig paddelsträcka. Om paddlaren aldrig testat en så lång sträcka som du tänkt dig paddla från början så tänk om. Kanske går det att korta ner turen naturligt? Annar välj en annan tur. Och hur stora vågor klarar den svagaste länken? Hur duktig är personen på re-entry? Och hur duktig paddlaren än är på re-entry så hjälper inte det när energin tar slut. Tänk gärna på det när du planerar en downwind för dig och dina kompisar, planera turen efter den svagaste länken.

Hur går sträckningen?
Att paddla över öppet hav eller i en fjord kan spela stor roll om något skulle hända och paddlaren/paddlarna behöver komma in till land snabbt. Om du paddlar över öppet hav kan du inte komma in till land snabbt, det är enkla fakta. Vad händer om du tappar din ski och är ensam? Hur länge behöver du ligga i vattnet innan hjälpen når fram? Har du klätt dig för det? Och det är ju inte bara en tappad ski som kan ställa till det. Sjösjuka, tappad paddel, sjukdom, skada mm är andra oönskade tillstånd man inte vill uppleva, allra minst på öppet hav.

En annan sak att tänka på är att även om det ser lugnt ut på havet där ni lägger i så kan det vara mycket tuffare en bit ut. Förhållanden förändras snabbt på havet och påverkas av flera parametrar. Förbered er hellre på större förhållanden än ni tror än tvärt om.

Hur mycket blåser det och hur stora är vågorna?
Vart går din gräns? Är vinden så stark att du inte kan paddla mot den? Om downwindturen har någon upwindsträckning så är detta väl värt att ta i beaktning. Och kan du vända upp mot vinden för att hjälpa din kompis om något skulle hända? Behärskar du re-entry i den förväntade våghöjden? Kanske bra att ha paddelleash om vågorna är lite större, dels för att du kanske går runt och dels för att du kanske måste hjälpa din kompis. Vi är många som gärna vill ha stora vågor men för att paddla i stora vågor krävs träning. Och att träna på att paddla stora vågor är bäst att göra under kontrollerade former, kanske inne på en fjord i sällskap av någon/några eller genom vågbrytet vid en sandstrand.

Hur kallt är det i vattnet?
Vattentemperaturen spelar in på ditt klädval givetvis. Det kan vara svårt att varje gång klä sig för att kunna ligga i en längre stund/simma flera hundra meter i ruffigt hav, ofta blir man för varm och svettig när man paddlar hårt i sådan klädsel. Men välj dina tillfällen då du klär dig lättare, fundera över ovanstående parametrar.

Hur rank är min ski?
Vi är flera i gänget som emellanåt väljer en något stabilare surfski på vinter eller då det blåser på rejält. På så vis ökar man marginalerna. Men alla har inte flera surfskis att välja mellan och några har köpt en surfski för att ge sig själv en utmaning. Ta reda på vart din gräns går och håll dig något under den då du skall ut på downwindtur. Tänk också på att du blir rankare ju tröttare du är. Klassikern är Semasters i Oxelösund där en 25km lång downwindtävling avslutas med en tvättmaskinslik femkilometerssträcka in mot mål. Där är det alltid paddlare som går runt. Och är du trött kan det bli riktigt jobbigt att klara av re-entry. Det är bra att alltid ha en chokladbit/gel i flytvästen utifall du blir tom på energi. Trots att vågorna är stora går det oftast bra att lägga ut benen, lägga ner paddeln, ta det lugnt en stund och fylla på med lite energi.

reentry
Någon gång kommer du att ramla ur. Se till att vara förberedd genom att vara proffs på re-entry. Foto:Kris Levemyr