Säkerhetsutrustning – hårdvarans ABC

Den här artikeln tar upp all möjlig säkerhetsutrustning i hårt format som vi hittills har stött på och har erfarenhet utav. Några av prylarna är mer eller mindre ett måste, andra är ’good to have’. Man får själv ta ställning till vad man vill släpa med ut och vad plånboken tillåter. Det beror också lite på i vilka förhållanden du paddlar.

Telefon
Att kunna ringa från sin surfski kan vara både bekvämt och livsnödvändigt. Och allt där emellan. Tävlingsreglerna för surfskitävlingar i Sverige har tidigare haft ’mobiltelefon i vattentätt fodral’ som obligatorisk utrustning. Men efter några incidenter och egna erfarenheter under senaste två åren är vi många som börjat använda knapptelefoner istället. Touchskärmen på en smartphone funkar helt enkelt inte med kalla och blöta fingrar. Dessutom är batteritiden på en knapptelefon mycket längre och telefonerna är i allmänhet mer tåliga. Det finns även vattentäta telefoner och på så vis slipper man den vattentäta fickan som lager mellan dig och telefonen. Se till att ta bort pinkodslåset på telefonen, det kan vara svårt nog att använda telefonen som den är  i en nödsituation. Se också till att programmera in telefonnummer till paddelkamraterna ute på turen. Bra är att inte Plan B är att ringa efter hjälp, det är inte godkänt att ge sig iväg med så dåliga förberedelser, men om du måste tillkalla hjälp så måste du.

Vattentäta telefonfodral
Dessa är oftast nödvändiga för att telefonerna skall bli långvariga. Vissa flyter, de flesta inte. Det finns med olika stängningar, magnetiska, ibland rullar man och det finns på visa små vred. Kan vara bra att sätta ett litet snöre från fodralet till sin väst, så det hela hänger med. Det har hänt fler än en gång att de vattentäta fickorna har läckt och just då är det skönt att det inte var smartphonen för 7000kr som låg i fickan utan en knapptelefon för några hundralappar.

Vattentäta mobiltelefonfodral finns i många märken och kvalitéer.

VHF
Man skulle rent teoretiskt kunna ersätta mobiltelefonen med en marin VHF, speciellt om man är i trafikerade vatten och paddlar, det kan vara praktiskt att direkt kunna anropa båtar och fartyg. Det finns flera varianter som är vattentäta och även de som i nödläge kan sända GPS-position. Dock har VHF sämre batteritid jämfört med mobiltelefoner och dels finns det en gräns för hur mycket utrustning vi kan släpa med oss i våra lätta båtar.

Nödfackla
Det här är en fackla som används i nödsituationer. Nödfacklan utlöses och hålls med rak arm så högt du kan, den lyser ungefär i 45 sekunder och syns med sitt röda sken flera kilometer, undvik därför att titta på den. Men det gäller naturligtvis att någon är i närheten, annars gör den ingen nytta. Det är inte heller en nödraket, vilket är en större, otympligare och dyrare historia. En sådan stiger efter avfyrning några hundra meter och hänger i en lite skärm och ses också den med sitt röda sken på mycket långt håll. Nödfacklan finns att köpa på de flesta båtaffärer men att hitta en liten och smidig variant kan kräva viss efterforskning. I Västkust surfski är vi många som använder oss av en slags teleskopfackla som är ca 18cm lång och ryms i bröstfickan på flytvästen. Det är viktigt att veta hur facklan ska hanteras, försök att läsa på eller rentav testa en om du har möjlighet.

En liten och behändig nödfackla Foto: dyk.net.

Plb är en personlig nödpejlsändare som man kan ha med sig över hela världen. Den sänder på nödfrekvensen 406 MHz och ofta också på 121,5 MHz, vilket snappas upp av satelliter, flygplan, fartyg eller landbaserade stationer. När man köper en sådan enhet innebär det inga abonnemangsavgifter, bara priset vid köpet. Batterierna varar i 6 år och det man skall tänka på är att man köper enheten i det land där man är mest aktiv, nödpejlsändarna är registrerade för olika länder och nödsignalen hamnar alltid hos sjö- och flygräddningscentralen i just det landet där den är såld. Man registrerar efter inköpet  enheten på sig själv hos Sjöfartsverket genom deras hemsida. Enheten kan användas både på hav, land och i berg och är därför ganska bra för alla oss som far fram i väglöst land.

Exempel på en sorts PLB

 Visselpipa
Det är oftast omöjligt att ropa och försöka överösta vinden men med en bra visselpipa kan höras långt, speciellt om det är en som fungerar i vatten. De med en kula inuti kan fallera om kulan inte tål vatten. Ett bra tecken är att du måste hålla för dina egna öron när du blåser i den. Antingen har du den runt halsen i en gummicord, eller så sitter den fast i västen. Se till att alltid ha en visselpipa fastsatt i din paddelutrusning så att du aldrig glömmer att ta med den ut.


Kniv
Varför kniv kan man fråga sig? Av erfarenhet har vi lärt oss att både fiskerevar som fastnat i rodret till leashar måste skäras av. Vid något tillfälle behövdes kniven till att sticka hål på en vattenfylld torrdräkt.  Det kanske inte är du som behöver den, det kan vara någon annan. Kniven behöver verkligen inte vara stor, kanske man kan ha en liten fällkniv på samma ställe som sin visselpipa.
Leashar
Leg leash sitter bäst på benet precis under knät. Ett alternativ till detta är att fästa leashen i västen. Vissa paddlare stör sig på att coilen, den spiralformade plastlinan, hamnar mellan vaden och knäbulben vilket är retsamt och stör koncentrationen. Paddlarna har därför kopplat leashen till västens framsida då den på så sätt ligger centrerad och mer ur vägen. Möjligtvis kan man i värsta fall förstöra västen om det blir stor kraft på den coil som leashen består av, men ute på havet blir det oftast inga sådana ryck, det är mer nära stranden i brytande vågor.

Det finns olika varianter på leg leash, med och utan snabbkrokar. Om man väljer krok så kan man låta ben-delen med kardborre sitta kvar och koppla i- och ur sig snabbt. Det används på vissa tävlingar och kan vara bekvämt även annars men se till att det är en bra krok. Det har varit en del problem med krokar som gått sönder eller fallerat i sin funktion som lett till att paddlaren tappat sin surfski ute på havet. När man skall starta från en strand med brytande vågor skall man inte koppla fast sig förrän man är förbi de brytande vågorna/ surfzonen. Om man välter vill man inte släpas efter surfskin i leashen, likadant när man kommer in från havet, koppla ur innan du paddlar genom surfzonen. Det går att prata mycket om leashar just för att de är så viktiga och därför har vi samlat än mer detaljerad info om leashar i en egen artikel. Läs här

En av flera olika typer av leg leash som finns på marknaden.

Paddel leash håller paddeln kvar så den inte flyter iväg från dig om du tappar greppet om den. Det är också skönt att kunna släppa greppet om paddeln i situationer där du behöver båda händerna. En paddel är svår att se eftersom den flyter under ytan och oftast är svart. En paddel leash fästs med fördel runt egen handled. Fäster man leashen i surfskin kan den lätt trassla ihop sig med leg leash när man trillar ur skin. Det finns köpvarianter av paddel leash som liknar leg leash med en telefonsladdsliknande cord. Du kan även enkelt klippa till en egen leash av gummicord. Tänk på att inte göra den för lång, det kan upplevas som ganska irriterande att ha en lång leash svängande i varje paddeltag. En nackdel med paddel leash är att det är ännu en sak att hålla ordning på och ännu en pryl att trassla in sig i, men att ha kvar sin paddel är också mycket viktigt.

Att sätta sin paddel leash i skin och tro att den med automatik fungerar som ett drivankare kan vara ett misstag. Det räcker nämligen att leashen glider ut mot bladet en aning. Så släpas paddeln bara efter båten så att båda försvinner utom räckhåll.

 

Flytväst
På engelska kallas paddelvästen för PFD vilket står för Personal Floating Device. Den ger oss flytkraft men är absolut ingen räddningsväst, man måste vara vid medvetande för att den skall vara till nytta. Tyvärr åker de också lätt upp runt öronen när man ligger i vattnet eftersom det inte har någon grenrem.
Färgen på våra surfskivästar bör vara så synlig som möjligt, neongul eller neonorange är bäst. De bör inte heller vara för bylsiga på framsidan, det försvårar när vi skall kravla oss upp i vår surfski. Det finns några få modeller som funkar men stoppa inte för mycket ömtåliga grejer i framfickorna eftersom de riskerar att klämmas mot surfskin när du kravlar dig upp. En bra väst kan bli en dålig väst om den är felanvänd. På många västar finns idag också en större vätskeficka på ryggen där kan man ha en vätskeblåsa. Är man lite listig kan man också utnyttja bakfickan för sina nödattiraljer bundna med ett snöre till axelremmen, lätta att hala fram vid behov.

Två av de vanligaste surfskivästarna som finns på marknaden idag.

Kompass/GPS
Vi är många som har koll på vindprognosen men sämre koll på om det vankas dimma. Att paddla på ett dimmigt hav kan vara läskigt och farligt. Plötsligt vet du inte alls åt vilket håll du ska och det är inte säkert att vågornas riktning tar dig exakt dit du vill. I dessa lägen är en kompass eller GPS en riktig räddare. Har du ingen GPS-klocka räcker en vanlig kompass gott och väl. Ta ut riktningen mot mål när du planerar din rutt så att du enkelt kan använda kompassen under turen om det blir skarpt läge. Har du en GPS-klocka kan du innan turen behöva programmera denna med koordinater för målet. Kanske inget du behöver ha med dig på varje paddeltur men se till att ha den bland dina paddelsaker i bilen så att den finns till hands vid start på turen.
Paddelflottör
Detta är något man ofta har med sig i havskajaker, den sätts på paddeln och underlättar genom att man kan stabilisera båten bättre när man kravlar sig upp. Förhoppningsvis har man tränat sina reentrys och då behövs den aldrig, men om det skulle bli superkris och panik så kanske man, även om man inte paddlar en meter till, ändå kan ta sig upp i båten och låta vinden föra ekipaget närmare land.

Silvertape
Sist men inte minst – en liten rulle silvertape kan verkligen rädda dig om olyckan (av olika art) skulle vara framme. Med bara någon decimeter tape kan du temporärt laga ett mindre hål i din surfski och på så vis ta dig hem från grundstötningsplatsen. Tapens användningsområde är ofantligt stort men nöj dig med att ta med dig några decimeter tape som du drar loss från rullen och lindar till en minirulle/viker ihop.

Gör din egen lilla taperulle. Linda 1-2dm tape runt sig själv.
Färdigt! Lägg i flytvästen.