Att Uppdatera från Havskajak till Surfski

Paddling i gränslandet mellan idrott och friluftsliv.

Jag är övertygad om att många som idag paddlar havskajak skulle trivas bättre med surfski. Detta inlägg vänder sig därför till alla havskajakpaddlare som även är lite intresserade av bråttom-paddling för motion och lite fler adrenalinkickar inom säkerhetsmarginalen. För de flesta av oss är säsongen längre med en surfski. Genom att beskriva mina egna erfarenheter hoppas jag att du som läser kan ta ställning till vad som rimligen stämmer med din situation och intressen.

En ganska vanlig, nybliven havskajakpaddlare

Jag har senaste åren uppdaterat min hälsa till att bli friskare och piggare, som surfski-motionär. Längdskidorna höll mig vältränad i många år.  Därefter skaffade vi familj med barn, husrenovering och fikade lite för ofta. 2012 strejkade ryggen helt och hälsan var på dekis på många sätt.

“- Sade du inte att ryggen blev bättre när vi var ute med havskajak och tält för några år sedan?”. Kompisen har alltid tjatat om paddling. Visst var det en trevlig friluftstur, men är det verkligen någon vettig motion?

Friluftstur till Lurö i Vänern med hyrkajak våren 2013. Dålig rygg mår bra av paddling. Dags att köpa egen kajak.

Prova olika paddlingstraditioner

November 2013 skaffade jag egen kajak, en havskajak med extra allt. Skädda, roder, packluckor så att den kunde användas till det mesta. Lärde mig nästan roll, men inte riktigt. Först använde jag inte rodret utan satsade på styrtag och lutning. Jag provade grönlandspaddel som gav mig en skonsam rörelse med låg energiförbrukning i marschfart. Visst är det en fantastisk känsla att paddla med en egentillverkad paddel av lokalt granträ, helt ljudlöst. Den känns lätt, skön att hålla i, luktar gott med lite linolja. Mot slutet av första sommaren använde jag ändå roder och vanlig plattpaddel oftare eftersom det var svårt att få samma tryck i paddlingen med styrtag, det blev roligare. Såhär några år efter, inser jag att det vore omöjligt för de flesta vanliga dödliga att paddla plattvatten över 12 km/h och samtidigt styra genom lutning och styrtag. Ännu svårare med grönlandspaddel i de hastigheterna.

Vad är en Surfski?

2014 stötte jag på surfskis första gången. Jag undrade vad det var för något, det såg konstigt och extremt ut, och de paddlade mycket ranka kajaker långt ut på havet i höga vågor. Det verkade farligt och en smal nisch för halvproffs – inget för mig tänkte jag.

En surfski är en blandras med en havskajak som mamma och tävlingskajak som pappa. Ordet surfski verkar ha med ursprunget att göra. Det verkar ha varit modifierade surfbrädor för livräddning som några började paddla långa downwind-tävlingar med. Tidigare var alla surfskis snabba och ranka som olympiska sprintkajaker, men så är det absolut inte längre. Tävlingar i Sverige går på sträckor längre än en mil, gärna två mil eller mer och mestadels medvind. Segrartiderna är nästan alltid mellan en och två timmar, så en tävling blir ett bra träningspass för oss motionärer. Nej, det är inte lökigare att paddla medvind en timme än motvind en timme. Det krävs frekventa max-urladdningar för att fånga surfvågor och det suger skiten ur oss motionärer. Träningsformen är såpass bra att många elitpaddlare på hög nivå tränar surfski i downwind eftersom det blir perfekt intervallträning. Ofta märker man först efteråt hur hårt man paddlat. Surfskin är konstruerad för att vara snabb och gå bra i vågor, särskilt vid medvind. Naturligtvis är en traditionell tävlings eller motionskajak bättre på plattvatten, särskilt möjligheterna att ställa in rätt sittposition, men vågor är inte motionkajaken konstruerad för. Surfskin har en bra sittställning med öppen sittbrunn och god paddel-ergonomi, nästan som en tävlings eller motionskajak. Surfski är helt enkelt en såndär bra blandning av idrott, lek och friluftsliv.

Livräddnings-ski på Bornholm 2017

“Så varför paddlar du dendär konstiga kanoten då?”

Paddling har visat sig vara den rörelse som bäst stärker min rygg. En något mer topprank kajak gör att jag sitter med rätt hållning större delen av tiden, utan att sjunka ihop. Fler muskler kring bålen aktiveras. Bättre paddelteknik stärker ryggen bättre eftersom det involverar fler muskler. För mig har paddlingen varit den viktigaste nyckeln till en bättre rygg. Från ständig värk som gjorde cykel, löpning, längdskidor omöjlig för 5-6 år sedan, till att ha en rätt bra rygg och hälsa i allmänhet.

Kapellet och de vattentäta skotten i havskajaken var en trygghet och jag vågade mig gradvis längre ut på öppet vatten. Känslan påminde till en början om turer med längdskidor på fjället. Tidigt insåg jag dock att även om havskajaker är mycket roliga att leka med i vågorna, saknar de nödvändig ergonomi för motionspaddling. Jag kunde inte paddla så att pulsen ökade mer än när jag joggar. Ju mer jag lärde mig, desto mer kändes havskajaken som turskidor eller vita blixten i förhållande till längdskidor.

Snabbare är roligare

Visst går det att motionspaddla i en havskajak men det blir roligare och lättare i en båt som har konstruerats för god paddel-ergonomi. För att paddla fort och länge krävs att fler och större muskelgrupper används och den viktigaste skillnaden är ett bättre fotstöd. I havskajaken kunde jag såklart paddla hårt, men över 9,5 km/h ökade inte hastigheten nämnvärt, även med mycket stor ansträngning. Nu är jag cirka 2 km/h snabbare i marschfart och 4-5 km/h snabbare i maxfart. Många undrar säkert om det verkligen har så stor betydelse. Den återkoppling som hjärnan får när surfskin fortsätter accelerera även efter att gps-klockan visar både 10 och 11 km/h gör att jag orkar lite mer – för att komma på en våg, runda nästa udde, komma ikapp kompisen eller att köra en extra intervall. Den lilla extra farten gör att vi kan surfa många fler vågor. En stor våg med länkning till nästa stora våg är lika skönt som svängar i orörd pudersnö på fjället. Jag paddlar därför hellre, hårdare, längre och med högre puls i surfskin än i havskajaken.

En motionsrunda i Blekinge under semester

Hög säkerhet med rätt kläder.

Re-entry i surfski är MYCKET lättare än självräddning med havskajak. Självräddning där du ska upp och balansera ovanför sittbrunnen kommer alltid vara svårare och därför mindre säker. Surfski blir helt enkelt säkrare ute på öppet, kallt och kokande hav. Själv har jag använt denna extra säkerhetsmarginal både till att öka säkerheten, öka aktionsradien, paddla i hårdare vind och förlängt säsongen.

En skillnad är att man alltid är i kontakt med vattnet i surfskin vilket många uppskattar och andra inte. Därför används oftare våtdräkt eller torrdräkt. De kläder som används i surfski ger lika bra eller bättre komfort och säkerhet jämfört med sittbrunnen i en havskajak. Visst känns det gött att sitta torrt under kapellet, men min erfarenhet är att kondens i sittbrunnen ändå gör att man blir helt genomblöt efter en stund. I surfskin utsätts hela kroppen för kall luft och benen blir våta hela tiden. Det ventilerar bort överskottsvärme när vattentemperaturen kräver våtdräkt eller torrdräkt. Vi måste alltid klä oss efter vattentemperaturen – inte lufttemperaturen. Ja, visst kan det bli basu-varmt en vårdag med sommarvärme och kallt vatten, men oftast lirar ändå temperaturerna riktigt bra. Våtdräkten innebär också att den fukt jag utsätts för, mer kommer från havet än mina egna svettkörtlar – fräschare.

Med torrdräkt under kapellet är endast myspaddling aktuellt. Efter en stund med aktiv paddling sitter jag med upplevelse om ett par liter svett på fel sida om torrdräkten och det är inte mysigt. Med våtdräkt under kapellet kokar motionären även vid måttlig ansträngning. Genom att variera kläderna efter vattentemperaturen kan surfski även vara en vintersport med högre intensitet än bara myspaddling. Säsongen för aktiv surfski-paddling är därför mycket längre än för motsvarande havskajak för oss amatörer som inte är bombsäkra i roll.

Kläderna är mycket effektiv överlevnadsutrustning i kombination med re-entry. Havskajakens säkerhetsmässiga motsvarighet är den bombsäkra rollen. Inuiterna som utvecklade kajaken som koncept var proffs och kunde förlita sig på denna teknik. Om jag välter och missar en roll i höga vågor en tidig vårdag, är det risk att den våta exiten blir den sista jag gör om jag bara bär ett kapell eller tuiliq och vanliga frilufts- eller träningskläder. På frågan om jag ville ägna mycket tid tid åt att träna roll eller att paddla var mitt svar enkelt.

Så, havskajak eller surfski?

Havskajaken tillåter att man rör sig ute till havs eller mycket nära strandlinjen, medan surfskipaddlaren oftast håller sig borta från grund som kan slå sönder det stora underliggande rodret. Även om det är mycket vanligt med surfskis förberedda för akterhängt roder och det bara tar några minuter att byta, är det sällan jag ser någon använda det eftersom styrverkan är mycket bättre med det underliggande rodret.

Havskajaken är ofta så initial-stabil att den för många mer inbjuder till att flanör-paddla och njuta av naturen än att paddla aktivt. Om du bara ska mysa runt nära stranden under högsommaren, utan vågor så spelar det inte så stor roll vad du sitter i. Så, köp hellre en stabil surfski med packlucka och akterhängt roder, då kan det hända att du på köpet upptäcker tjusningen med aktivare paddling.

Att paddla havskajak med skädda är lite som att åka telemark jämfört med vanliga alpina skidor, en enorm känsla och tradition. Samtidigt är det svårare att lära sig köra fort och att använda de prestanda som faktiskt finns i både skäddakajaken och telisarna, de kräver mycket av sin utövare. På telis är jag ganska nära prestandan i alpina skidor och de extra frihetsgraderna med lös häl gör min dag på fjället. Därför förstår jag att de som lärt sig styrtag, höga stöd och roll gärna fortsätter paddla i grönländsk eller brittisk stil. Alla vi andra som aldrig uppnått excellens i dessa tekniker har sannolikt bättre förutsättningar i en modern surfski, precis som de flesta snabbt har roligare med moderna alpina skidor än med telisar.

“Surfskifolket på västkusten fikar alltid”

Surfskin i all ära, men det som är lika viktigt för mitt växande intresse är kompisarna som paddlar. Att paddla tillsammans är en säkerhetsfaktor, ett bra sätt att utveckla paddlingen och ett trevligt sätt att umgås eller träffa nya vänner. Dessutom är samarbete med bilar nödvändigt för att lång och bra downwind ska bli möjlig.

Jag hakade på västkust-gänget en gång när det vankades downwind och var öppen för risken att bli betraktad som det femte hjulet, beredd att vända och åka hem. Det var dock alltid några erfarna som vände upp i motvind en stund för att se till att jag längre bak var säker. I gänget finns en uppenbart genuin glädje att fler vill lära sig sporten och det finns plats för alla som är intresserade. Vi hittar formerna för att paddla tillsammans. Intervaller kan man alltid köra tillsammans i olika hastighet och ibland delar vi gruppen på en enklare och en större downwind-plan eller träningsrunda. Att paddla en tävlingsbana eller en lättare variant i “eventgrupp” vid tävlingar är mycket trevligt.

Fika är viktigt för trivsel och sammanhållning. Vi fikar i sjöbod, baklucka, på klippor eller på en kall och blåsig strand. Alla i gänget inser att vi är beroende av varandra där ute på havet, i livet och i logistiklösningen.  Alla kan bidra med någonting. Där händer någonting väldigt positivt i gruppen.

Surfski-flottör för trygghet

Trots allt upplevs ofta surfskin som rankare när det uppgraderas från havskajak. Ofta är tippigheten mer påtaglig vid mindre vågor och på platt vatten och ofta är den upplevt ranka surfskin stabilare i större vågor. Jag älskar beskrivningen av fenomenet med en boll och skokartong som VKV har på sin hemsida.

De flesta havskajakpaddlare kan självräddning och därför vill jag dela med mig av hur jag gjort vid uppgradering till rankare surfski. Med surfski blir re-entry så enkel att flottören aldrig verkar varit efterfrågad i surfskikretsar. För att ytterligare stärka säkerheten, främst när jag paddlar ensam, har jag gjort en egen flottör som är snabb att få fram om den behövs. Kanske är jag lite nojjig.

När det blåser sitter den i gummicorden bakom mig och när jag inte paddlar är den ett skydd för paddelbladen. Även om jag ännu inte använt den i skarpt läge så har den varit lugnande när jag legat ensam i kallt vatten med höga vågor, långt från land. Den har gjort min paddling lugn och stabil när jag varit liten och rank.

Surfski-flottören som transportskydd för vingpaddel.
Surfski-flottören på akterdäcket

Minst tre lager liggunderlag och en kniv eller sax. En gammal skidhållare och en rulle silvertejp. Vipps så har du en surfski-flottör.

Tejpa igen änden på flottören så att flottören stannar på paddel-bladet ute i vågorna.
Dra åt med kardborrebandet runt skaftet så att flottören inte lossar ute i vågorna.

//Inlands-Örjan

Motions- & rekreationspaddlande kontorsråtta som bor i Borås. Paddlar oftast hemma i Borås på Öresjö, men hellre på Västkusten eller hos svärföräldrarna vid Trelleborg. Helst paddlar såklart en Skaraborgare på Vänern.